13 Ocak 2014 Pazartesi

Bizdeki Uyku Eğitimi 3

Gelelim fasulyenin faydalarına... Şimdi öncelikle nasıl hazırlandık uyku eğitimine ondan söz edeceğim.


Bu seriye başladığımdan beri söylediğim bir şey var. eğitim vermeden önce sen eğitileceksin diye. Doğru önce sen. Ama bu iş öyle tek başına çıktım yola hadi bana başarılarla olmuyor. Babayı da eğiteceksin. Alacaksın karşına konuşacaksın. Ya sana yardım edecek nöbet devralacak ama kurallardan şaşmayıp harfiyen uygulayacak ya da "gölge etme başka ihsan istemem" durumu... Bebeye eğitim verirken 10 dk sonra içeri dalıp tamam tamam hadi vazgeçtim ağlamasın demeyecek. Diyecekse gece kalkıp kendi emzirecek, bebe uyandığında 2-4 nöbetini o tutacak ya da "çocuk uyusa da baş başa kalsak" diye başının etini yiyip seni daha da fazla strese sokmayacak. Bir diğer eğitilecek kişi grubu ise anane-babane-dede topluluğu... Torun kişisine dayanamayan bu zatı muhteremler çocuğun ağlayarak uyuması olayını provake etmeyecekler... Zaten uyku eğitimi de çocuğu ağlatmak değil. "uyku eğitimi = çocuğu ağlatmak" olarak yerleşmiş zaten Türk Milleti' nin aklına... Bu mantığı sileceksin anane-babane-dede topluluğunun aklından. Bir diğer uyarılması gereken topluluk ise her işe burnunu sokan apartman sakinleri. Zaten sen uyku eğitimi öncesi uyku konusunda yeterince yıpranmış durumda olacaksın bir de eğitim sırasında da uykusuz kalacaksın. Sabah sabah  "ay sizinki de dün gece çok ağladı, hasta değildir umarım bi bakayım dedim" diye kapına getirtmeyeceksin. Anlatamam ben onlara diyorsan "he ağladı azıcık gırtlakladık olmadı duvara çaldık" diyip gönderebileceksin :) Bir de eğitim sırasında ve de sonrasında sana gelecek olan uykuyla ilgili "anne çıldırtan sözler" e hazırlıklı olacaksın... "Uyuması için bu saat erken değil mi?" "Bu çocukta hiç uyuyacak göz yok" "ağlamıyor ki demek ki bir sıkıntısı yok, bırak uyumasın" vs vs...

Sonraaaa her yerde okuyacaksın uyku eğitimi uyku rutini vs diye.. Nedir bu uyku rutini ve neden gerekli ben onu anlatayım sana. Uyku rutini bir bebeği uykuya hazırlamak için yapılan bir hareketler dizisidir. Bebek bu hareketleri yapmaya başladığında anlar ki "ben uyuyacağım". Onun için öncelikli olarak eğitime başlamadan çocuğu her uyku öncesi oluşturulan rutinle hazırlamak gerekli. bunun vereceği mesaj şudur : "kendini hazırla birazdan uyuyacaksın".  Bunu gündüz, geceki rutininin biraz daha kısaltılmışıyla halledebilirsin. Rutin derken Başkanım? Şöyle ki ( yaşa göre değişmekle beraber bunlardan 3 tanesi bir rutin için yeterlidir) : 
  • Banyo yapmak
  • pijama giymek
  • diş fırçalamak
  • ninni söylemek
  • masal okumak
  • masaj yapmak
  • öpüşüp koklaşmak sarılmak vs vs (ama çok ekşın olmayacak)
  • müzik dinlemek-dinletmek
  • biberon ya da emzirme (bu çok dikkatli kullanılmalı-bebek beslenme-uyku ilişkisini beslenerek-uyku ya çevirmemeli)
  • Dua etmek
Bunlar geliştirilebilir belki kendi görüş ve hayat duruşunuza bağlı olarak...

Sonraaaaa bebenin gece uyandığında kendini güvende hissetmesi için ona bir uyku arkadaşı bulacaksın. Bu emzik, bebeğin boğulmasına neden olmayacak büyüklükte ve formlarda bir bebek-hayvan, battaniye, sizin pijamanız vs olabilir.

Sonraaaaa daha önceki yazımda da söz ettiğim gibi bir uyku güncesi tutacaksın. Bunu mutlaka yapacaksın. Zira bir şeyi düzene sokmak istiyorsan nerede hata yaptığını bulman gerekiyor... 

Bunları uyku eğitimine başlamadan önce yapmanı salık veririm. Çünkü uyku eğitimi senin için önce bebenin ilk alışkanlığını yok etmek sonra da yeni bir alışkanlık kazandırmak olacaktır. Elbette ki bu söylediğim doğduğundan bu zamana yanlış ebeveynlik yapmamış bebeğini yatağında ve de uyuması gereken zamanlarda uyutmuş o çok müthiş kusursuz ebeveynler için geçerli değil ;)

Eğer çocuğun henüz 6 aydan küçükse şanslısın. Henüz uyku eğitimini kazasız belasız atlatabilirsin demektir. Bunun için Tracy Hogg Yatır kaldır ya da pış pış pat pat uygulayarak eğitimi kolayca tamamlayabilirsin. Ama sanma ki bu " amanın benim bebem hemen de uyuyuverdi olmayacak" bilesin. 6 aydan küçük olmasının avantajları KADIN ÇOCUĞUN HENÜZ DAHA ÇOK HAREKETLENMEDİ. YATTIĞI YERDE KALIYOR. AĞLASA DA KALIYOR AĞLAMASA DA... ya bi de ayakta durmayı bilen hatta yürüyen bir çocuğun olaydı... :) Şaka bir yana Tracy doğumdan itibaren bunu yapabileceğimizi belirtiyor. Doğumdan önce Tracy okumuş bir insan belki bunu hayata geçirebilir ancak çocuk zaten 40 ını çıkartmışsa aman da uyku eğitimi vereyim olmaz. yazıktır günahtır. bu benim kişisel görüşümdür (uyku konusuyla kafayı bozmuş hafiften tırlatma moduna girmiş araştırmaktan ve de okumaktan şişmiş çocuğunu da eğitmiş ama mikemmel edememiş biri olarak söylüyorum) 4. aydan önce uyku eğitimi çok gereksiz ve de sakat... Ancak 4. aydan itibaren uyku ritüeline ve de can dostum uyku arkadaşım olayına geçilebilir. Bunları hallettikten sonra çocuğun uyku saatleri düzenlenebilir. Böylece bu süreç sancısız kazasız belasız atlatılabilir.... Bu arada belirtmeliyim bazı çocuklara pış pış pat pat a uygun olmayabilir. Bu çocuğu uyutmak yerine daha da uyandırabilir. Bu noktada bebeni tanıman önemli. Daha önceki yazımda da belirttiğim gibi önce bebeni tanıyıp yöntemi kendin modifikasyonla halledebilirsin.

Ben Duru'ya uyku eğitimini 7,5 aylıkken vermeye başladım. Duru memede uyuyan bir çocuktu. Benim yanlış ebeveynliğim bırak uyuyorsa memede uyusun lafına kanmam oldu.ilk 6 ay Duru kendi uyku ritmini kendi oluşturmuştu. Ben bunu bir düzen sanıyordum ancak değildi. Durumumuz :

06:00-07:00 uyanış emme hemen uyuma
10:00-11:00 uyanış oyun ıvır kıvır aktivite emme
13:00-15:00 arası herhangi bir saatte  en fazla 2 saat süren bir uyuma sonrası emme oyun emme
18:00-19:00 arası bir saat uyuma
19:00-24:00 arası aşırı uyanıklık... sürekli ağlama emme isteme vs vs
24:00-06:00 arası uyuma..

Büyüme hormonu denen zımbırtının hava karanlıkken salgılanıyor olması benim bebem için çok da önem arz etmiyordu. Aslında bu zamanlarda Uyku Güncesi tuttuğumda Duru'nun uyku saatlerinin kaymış olduğunu çok net görebiliyordum. Ama ne yalan söyleyeyim. Sabah emdikten sonra uyuyor olması benim de uyumam anlamına geldiği için işime de geliyordu. İkinci ebeveynlik hatam bu noktadaydı.

Duru 6. ayına girdiğinde ise o geceleri kesintisiz 6-7 bazen 8 saat uyuyan çocuk gitmiş en iyisi 2 saatte bir olan uyanmaları başlamıştı. Büyüklerime göre durum "çoğcuğa nazar değdi her yerde anlatmayın demedik mi?" bana göre ise büyüme atak dönemi ve de memede uyuma alışkanlığı... Bu kanıya nereden vardın diyeceksin, şöyle ki: bebe uyanıyor memeyi ağzına alıp uykuya tekrar geçiyordu. Memesiz uyumak ne mümkün arada ağzından çıkarsa anında feryat figan...

6. ayda haliyle ek gıdaya da geçiş oldu. Doktor önerisi ile önce çocuğu emzirip üstüne az biraz tadımlık bir şeyler veriyordum. Bir saat sonra uykusu gelen çocuğa memeden başka uyuma yolu bilmediği için meme veriyordum. Ama bebe tok. Memeyi alıyor alıyor bırakıyor haliyle uykuya da geçemiyor hatta durumdan inanılmaz rahatsız olup bir de ağlıyor... Ben bu aralarda zaten uyku eğitimi ile ilgili araştırmalara başlamıştım. Hımm bir de uyku konusunda yaptığım doğru ebeveynlik Duru ya 2. ayından itibaren bir uyku arkadaşı edindirmiş olmamdı. Hoş o uyku arkadaşının 4.5. ayına kadar ayırdında değildi ama olsun.

Artık meme ile de uyuyamayan çoğcuğumu ben uyku eğitimine hazırlanana ve de şartlar uygun olana kadar slingde uyuttum. Slinge koyduğum Duru Hanım ı evin içinde bir sağa bir sola gide gele uyutuyordum ve yatağına koyarken uyanmasın diye elli bin takla atıyordum.

Araştırdım okudum yaladım yuttum uygun zamanı kolladım etrafımı uyardım veee başladım :) bunun hikayesi de sonra artık :) çünkü bugün erken yatacağım zira gözümden uyku akıyor...

Not: Anne çıldırtan sözler silsileme uyku ile ilgili "ağlamıyor ki demek ki bir sıkıntısı yok, bırak uyumasın" cümlesini de ekleyen Canııımmm Dostum Gözde'm e de TEŞEKKÜRLER!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...