5 Aralık 2012 Çarşamba

Satranç-Stefan Zweig


Gece gece ne alaka diyeceksin…bence de..Ama birden aklıma düştü…Yine seneler önce okuduğum bir kitap… Burası da benim köşem ya, ne istersem paylaşacağım ya, sanki gazetenin cumartesi eklerinde “ne okunur arkadaş” bölümlerine yazıyormuşum gibi bir köşe oldu ama olsun… Ben beyazlarımı paylaşacaktım zaten. İşte beni ben yapan beyazlardan biri de okuduğum kitaplar elbette. Sen de oku, sen de keşfet bu beyazları isterim… Kendi ölmeden önce okunması gereken 100 kitap listemi oluşturuyorum sanki… O kadar iddialı değilim elbet. Ben edebiyat eleştirmeni değilim. Olmayı isterdim ama… değilim… o yüzden sadece sıradan vatandaş ne okur, ne sever onu paylaşayım ben de… belki hayatına bir renk getiririm… okuduğum ve paylaşmak istediğim o kadar çok kitap var ki; kızma bana…bu köşe elbette kitap tanıtım köşesi olmayacak ama dayanamıyorum… Artık paylaşımlarım daha sık olacağından aralarda kitap da olsa rahatsız etmeyeceğini düşünüyorum seni.. Ne dersin?? J

Hikaye New York'tan Buenos Aires'e yolculuk yapan bir deniz vapurunda yaşanır. Yolcu gemisinde yolcular arasında bulunan bir milyoner , dünya satranç şampiyonu Mirko Czentovic’e , ücret karşılığı bir parti satranç oynamayı önerir. İlk partiyi beklendiği gibi rahatlıkla şampiyon kazanır. Yine kaybedilmekte olan rövanş partisinin ortasında, oyuna Dr. B. adında bir başka yolcu daha katılır ve oyun berabere biter. Bunun üzerine yolcular tarafından Czentovic ile Dr. B. arasında bir müsabaka organize edilir. . Müsabaka başlamadan Dr B. kitapta hikâyeyi anlatana satrancı nasıl öğrendiğini bildirir. Gestapo tarafından bir otel odasında aylarca hücre hapsine kapatılmışken, bir sorgulama öncesi bekletildiği odanın duvarında asılan montun cebindeki satranç kitabını çalmayı başarmıştır. Kitaptaki kaydedilmiş oyunları satranç tahtası olmadan kendi kafasında oynamaya baslar. Satranç hücrede sıkıntıdan çıldırmak üzere olan Dr. B'nin hayatını kurtarmıştır. Ancak zamanla ölü nokta dediği kitaptaki bütün oyunları ezbere öğrendikten sonra, kitabı çalmadan önce hücredeki sıkıntıdan yıprandığı konumuna tekrar düşer. Bunun üzerine kafasında yeni partiler icat eder ve şizofrenik tarzda partileri sinir krizi geçirene dek kendi kendine karşı oynamaya başlar. Tedavi edilir ve tedavinin ardından hapisten salıverilir. Dr.B gemide satranç şampiyonuna karşı ilk müsabakayı kazanır. 20 yıldır eline satranç taşı değmemiş Dr. B kendini olayın heyecanına kaptırır ve ikinci müsabakayı da kabul eder. Ancak bu sefer işler istediği gibi gitmeyecektir. İkinci müsabaka sırasında Czentovic, karşısındakinin zamanla huzursuzlaştığını fark edince özenle yavaş oynamaya başlar ve Dr.B’ yi ve gemidekileri müsabakada şaşırtıcı bir son bekler.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...